Projekat „Lokalna infrastruktura i institucionalni razvoj“ (LIID) je zajednička investicija Svetske banke i Francuske razvojne agencije, ukupne vrednosti 265,2 miliona evra. Projekat sprovodi MGSI. Namenjen je unapređenju kvaliteta života u lokalnim sredinama kroz bespovratna sredstva dodeljena za 145 jedinica lokalne samouprave širom Srbije.
Aktivnosti obuhvataju uređenje trgova, ozelenjavanje javnih površina, izgradnju pešačkih i biciklističkih staza, uvođenje pametnih saobraćajnih sistema, zaštitu infrastrukture od klimatskih promena, jačanje lokalnih transportnih mreža, unapređenje pružanja javnih usluga i institucionalni razvoj.
Projekat promoviše održiv, inkluzivan i ravnomeran lokalni razvoj, sa fokusom na urbanu mobilnost, zaštitu životne sredine i jačanje kapaciteta lokalnih zajednica.
Visina bespovratnih sredstava koja će biti dodeljena definisana je prema unapred utvrđenoj formuli: broju stanovnika opštine, površini, indeksu razvijenosti, ali i ranjivosti na klimatske promene. Prema svim ovim parametrima opštini Arilje stavljaju se na raspolaganje sredstva u iznosu od 1.017.157,00 evra za realizaciju projekata.
Prezentacija projekta „Rekonstrukcija i izgradnja ulice Braće Mihailović u Arilju“ će se održati u Skupštinskoj sali opštine Arilje, 29.12.2025. u 11:00 časova.
SAŽET OPIS PROJEKTA
Cilj rekonstrukcije ulice Braće Mihailović je prvenstveno zaštita pešaka i bezbednije odvijanje saobraćaja. Ulica je trenutno nebezbedna za pešake, a posebno za učenike osnovne i srednje škole koju koriste đaci i ostali pešaci svakodnevno. Pored toga kolovoz je sa oštećenim asfaltom i sa udarnim rupama i sa denivelacijama duž osovine ulice.
Početak ulice predviđene za rekonstrukciju je na raskrsnici sa ulicom vojvode Mišića i završava na raskrsnici sa ulicom vojvode Stepe. Na polovini svoje dužine ulica Braće Mihajlović se ukršta sa ulicom Svetog Ahilija. Predmetna ulica je dvosmerna, sa izreženim saobraćajem kako kolskim tako i pešačkim.
PROJEKAT SAOBRAĆAJNICE
Rekonstrukcijom je predviđeno da ulica bude u dvostranom padu kako bi nivelacijski najbolje bilo rešeno odvodnjavanje. Osovinski ulica prati trasu datu prostornim planom, koja je skoro ista kao i postojeća, sem na priključku na ulicu vojvode Stepe. Širina kolovoza je u granicama regulacione linije, tj. kolovoz je širine 3+3m, dok su pešačke staze širine po 2,5m.
Nivelacijski ulica je pratila postojeći teren i vrlo malo je dolazilo do odstupanja od postojeće nivelete.
Na svim pešačkim prelazima i pristupima parkinzima, predviđeno je „spuštnje“ trotoara, kako bi mogao da bude neometan pristup licima sa posebnim potrebama.
Na delu trase projektovan je i potporni zid sa zaštitnom ogradom.
Za prilaz spomen česmi projektovan je prilaz od fleksibilne kolovozne konstrukcije.
HIDROTEHNIČKE INSTALACIJE
1. VODOVODNA MREŽA:
Vodovodna mreža je projektovana sa desne strane ylice, položena y trotoary.
Nova vodovodna mreža se postavlja na dybiny od oko 1.2m od vrha cevi. Podyžni pad cevi je prilagođen terenskim yslovima.
2. KANALIZACIONA MREŽA:
Prikupljanje fekalnih i atmosferskix voda y predmetnoj ylici će se vršiti po separatnom sistemy kanalisanja. Ovaj sistem podrazymeva posebnu kanalizaciony mrežy za odvođenje ypotpebljenix voda i posebny kanalizaciony mrežy za odvođenje atmosferskix voda.
PROJEKAT JAVNOG OSVETLJENJA
Predviđeno je uklanjanje postojećih stubova i svetiljki javnog osvetljenja, a potom i izgradnja novog osvetljenja predmetne ulice.
Projektom se predviđaju svetiljke sa LED izvorima, montirane na čelične konusne stubove sa lirom, a napajanje svetiljki će se vršiti podzemnim kablovima.
Predviđeno je uklanjanje postojećih stubova i svetiljki javnog osvetljenja, a potom i izgradnja novog osvetljenja predmetne ulice.
PROJEKAT SAOBRAĆAJNE SIGNALIZACIJE
Projektom je predviđeno da se duž predmetne ulice ukloni postojeća denivelacija, kao i raskrsnica sa ulicom Svetog Ahilija, da se postojeći kolovoz proširi na 6 metara i da se sa obe strane ulice izgrade trotoari. S obzirom da se u postojećem stanju, naročito na potezu od ulice Vojvode Mišića do ulice Svetog Ahilija, ulicom kreće veliki broj pešaka, a prvenstveno dece (s obzirom da se u široj zoni oko ulice nalaze osnovna i srednja škola), u jednom delu ulice uspostavljen je režim sa ograničenjem brzine na 30 km/h i adekvatnim merama zaštite pešaka i projektovanih pešačkih prelaza.
PROJEKAT SPOLJNJEG UREĐENJA
U ulici Braće Mihajlovića se nalazi drvored koji je predviđen za uklanjanje. Borovi od kojih je sačinjen drvored svojim korenom oštećuju kolovoz i trotoare te ugrožavaju postojeće okolne objekte. Prema projektnom zadatku i planskoj dokumentaciji, novoplanirani drvored je predviđen sa obe strane ulice Braće Mihajlović do ulice Vojvode Stepe gde god to uslovi na terenu dozvoljavaju.
Projektom ozelenjavanja predviđeno je formiranje novog drvoreda. Hortikulturno uređenje ulice rađeno je u skladu sa prirodnim i stečenim uslovima sredine, karakterom i namenom lokacije, sadržajima u neposrednom okruženju, a nadovezuje se na saobraćajno/arhitektonsko rešenje prostora.
Za drvorednu sadnicu izabrana je vrsta ukrasne kruške koja predstavlja listopadno drvo srednjih dimenzija (visine 8-12m), prirodno vitke, ovalne, pravilne krošnje (širine 4-6m). Listovi su ovalni, ponekad duži od 10cm, jarko zeleni, među prvim listovima u proleće i poslednjim u jesen. Jesenja boja lišća se javlja kasnije, ali je zato izuzetno atraktivna, i menja se od jarko žute preko naranđaste do ljubičastocrvene. Cveta u aprilu u obliku pojedinačnih, u grupi od 6-12 cvetova. Boja cvetova je bela. Plodovi su veoma retki.


